Ефективната организация на работа в Териториална дирекция „Държавен резерв“ - София. Димитър Димитров, директор на ТД ДР София

За администрацията на Териториална дирекция „Държавен резерв“ - София няма невъзможни неща. Екипът е толкова добре организиран, че успява да извърши само за половин година 86 проверки по график и 91 предварителни проверки по Закона за нефт и нефтопродукти само с 12 експерти. В обхвата на дирекцията попадат по-големия брой за страната задължени по Закона за нефт и нефтопродукти лица. Как успява да се справи с предизвикателствата в управлението на териториалната структура с ограничен брой служители говори нейният директор Димитър Димитров.

От колко време работите в ДА „Държавен резерв и военновременни запаси“?

Работя в ДА ДРВВЗ - ТД , гр. София от октомври 2019 като началник отдел УСБКРЗ и директор на дирекцията от юни 2020 г.

С колко служители разполага Териториалната дирекция в София?

В териториалната дирекция работят 43 служители, в това число в складовите бази Самоков и Ботевград 16 човека. От тях 12 служители в дирекцията се реализират професионално в основната дейност на същата, прилагайки на практика ЗДРВВЗ и ЗЗНН и следващите ги подзаконови нормативни актове, както и вътрешните за агенцията такива.

Разкажете за спецификите в дейността на териториалното звено?

ТД ДР, гр. София не се различава по организационна структура и управление от другите дирекции в ДА ДРВВЗ. Служителите в двата отдела - УСБКРЗ и ФДАПО в синхрон работят за осъществяване на основните функции и дейности, определени в двата закона, а именно планиране, създаване, съхраняване, опазване, обновяване, поддържане, освобождаване, ползване, отчитане и контролиране на държавните резерви и военновременните запаси от една страна и дейности, свързани със създаването, съхраняването, обновяването, ползването и възстановяването на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти и целеви запаси от нефтопродукти от друга. Всичко това, разбира се с прилагане политиките и правилата, определени от ДА ДРВВЗ и унифицирано с другите дирекции.

Има, обаче и специфики в дейността на дирекцията, свързани преди всичко с прилагане на Закона за нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/. В териториалния ни обхват са по-големия брой за страната, задължени по закона лица, съхранители на запаси от нефт и нефтопродукти и значителна част от дружествата с регистрирани за съхранение на такива запаси складове. Това обстоятелство от своя страна определя динамиката и цялата организация на работа в дирекцията.

За годината са планирани 288 проверки по ЗЗНН, в това число за първото полугодие са извършени 86 проверки по график и 91 предварителни проверки по чл. 4 от ЗЗНН. За всички тези проверки дирекцията разполага с 12 експерти. Понякога се налага да се сформират по три комисии на ден, или една комисия да извърши повече от една проверка.

Успоредно с това в задълженията на същите тези експерти са включени и проверките и инвентаризациите по ЗДРВВЗ, свързани с контрола по съхраняване от външни съхранители на държавни резерви и военновременни запаси и контрол на запаси в складови бази, в обхвата на дирекцията. Такива проверки за годината са около 60 броя.

Тук не включвам честите извънредни проверки и мерене на горива, връчване на актове на нарушители, разпореждания за създаване на нива на запаси за извънредни ситуации и др., за които също са необходими комисии от по трима служители.

Лесно ли се управлява подобна структура?

Организацията и управлението на тези дейности, както и управлението на административните звена в дирекцията не са трудни от гледна точка на численост на служителите и административно обслужване на човешките ресурси.

С какво може да се похвалите?

В дейността ми като директор на ТД ДР гр. София полагам максимални грижи за добрия микроклимат в дирекцията /като не винаги разбира се успявам по моите критерии/, както и за подобряване на работната среда. Тук е момента да благодаря на ръководството на агенцията за това, че за три години, чрез разрешените в годишните бюджети средства успяхме да извършим ремонти на работните помещения в дирекцията и в складовите бази в Самоков и Ботевград, както и да сменим офис оборудването на всички работни места.

Управлението на бюджета и финансовата дисциплина е приоритет в моята работа и за дирекцията като цяло, имайки предвид и дългогодишния ми опит в тази сфера.

Прилагате ли някакви иновации в осъществяването на дейността ви?

Полагам усилия, чрез обучения по приет план за годината да се затвърждават познанията и опита на служителите по съответните закони.

Считам, че при възможност базите на дирекцията могат да приемат и контролират запасите от част от външните съхранители на индустриални запаси, с цел оптимизиране разходите на агенциите за съхранение. В тази посока вече имаме преместване на един външен съхранител в СБ Самоков.

На кризи от какъв характер реагира ТД ДР-София?

ТД ДР, гр. София участва в преодоляване на кризи, причинени от различни природни бедствия, солидарно с другите дирекции, имайки предвид, че не съхраняваме стоки от първа необходимост, изключвайки лекарства и лекарствени продукти. Но най-тежката кризисна ситуация, за дирекцията беше причинената от COVID-19. Наложи се под ръководството на ЦУ на ДА да организираме оборудването на Арена-Армеец с необходимите легла и помощен инвентар.